تِعبت مِن كتر ما حاولت و حسيت انك بِتعافر علي الفَاضي .. مِستعصية مَعاك و تَملي شُعورك انك مكسبتش اي حاجة حاولت عشانها عمره مَا فارقك ، حَبيت اقولك ان احيانا مَجهودك دا بيبقي كِنز الرِحلة نَفسه ، انا فاهم ان لذة اداراك الانسان لـ الي بيحلم بيه لا تُقارن بـ اي شعور تَاني ، لَكن اوقات احلامنا مَهما كُنا شايفنها مُناسبة مِش بتحقق ، مش تَقصير مننا لكن دا قدر و مكتوب و خطة ربنا قَبل اي شيئ ، عارف انك جايب آخرك و مِش مِقصر و إياك مَتبقاش فخور بِنفسك و بـ الي بتحاول عشانه ، بس افتكر شعور الوصول مُؤقت و لَذته مش بتدوم ، مش هتفتكر وقت ما وصلت علي قد ما هتفتكر قد اية تعبت ، عَشان كدا استمتع برحلتك و مَتنساش ان المُحاولة عِبادة و بُطولة مَهما كَانت النتيجة و الله المستعان "
كل اللي فات كان كلام وعّدي ، من غير ما يتحقق منه أي حاجة ، عشان كده كنت اتمني اكون فاهم ان في اوقات كتير الكلام بيتقال تحت تأثير شعور مؤقت او في لحظة بعينها ، سواء كان وعد أو خطة للمستقبل ، و مش معنى احساسك وقتها ان نية الشخص صادقة .. يبقي ان كل اللي اتقال هيبقى حقيقة او هيحصل فعلاً ، احياناً الكلام بيطلع في أوقات مفيهاش اي ضغط ، وفي ظروف جميلة مليانة مشاعر وحماس ، لكن اول ما ييجي اختبار حقيقي او مسؤولية فعلية ، بيحصل ساعتها الي كنت بتخاف منه ، و بتكون النتيجة صفر ، وكل اللي اتقال قبل كده مكنش اكتر من ادرينالين زيادة و حمَاس في المخ عشان الحالة الكويسة الي كان فيها لكن متعملش بيه .
وده خلاني افهم اني مستفدتش شيئ من المعاندة او التمسك بالكلام لمجرد اني عايز أصدقه. واتعلمت ان الحقيقة مش في اللي بيتقال، لكن في اللي بيتعمل ، و ان اي كلام مهما كان جميل او مقنع ، قيمته الحقيقية بتبان عند اول اختبار"